Leerlingbegeleiding

LEERLINGBEGELEIDING

Elke 7e en 8e klas heeft een eigen klassenleraar. Deze speelt de centrale rol in de begeleiding van klas en leerlingen. Er wordt naar gestreefd, dat deze klassenleraar de klas gedurende twee jaren (klas 7 en 8) begeleidt. Vanaf de 9e klas heeft iedere klas een mentor, die de klas een aantal jaren begeleid. We streven er naar mentoren zo lang mogelijk dezelfde klas te laten begeleiden. Omwille van kostenefficiëntie moeten de klassen na het 10e leerjaar (na de uitstroom van geslaagde mavoleerlingen) soms opnieuw worden samengesteld. Dit betekent dan soms ook een wisseling van mentor. 

De klassenleraar/mentor heeft een coördinerende taak in contacten met ouders, leerlingen en leraren. De klassenleraar/mentor verzorgt ook de organisatie van werkweken, toneelstukken en ouderavonden. Leerlingen kunnen zich met een vraag of voor het bespreken van een persoonlijke kwestie tot de klassenleraar/ mentor richten, maar kunnen ook met een leraar naar eigen keuze of met de schoolorthopedagoog /GZ-psycholoog contact opnemen. Vanaf de 10e klas hebben de leerlingen naast de mentor een eigen studiebegeleider. De taak van de studiebegeleider is ervoor te zorgen dat de leerling steeds een juist en helder beeld van diens eigen werksituatie heeft en dat deze zich bewust is van de te maken keuzes en stappen. In bijzondere gevallen kan vanuit het zorgteam speciale begeleiding aan leerlingen gegeven worden. Afspraken hierover lopen via de mentor/klassenleraar en de zorgcoördinator.