Aanname

ALGEMENE INFORMATIE EN AANNAMEBELEID

Wilt u contact met de aannamecommissie?
• U kunt mailen naar: aanmelding@svszeist.nl. U krijgt in de regel binnen een week een reactie van de aannamecommissie. Uitgezonderd schoolvakantietijd.
• Het is helaas niet mogelijk om de aannamecommissie direct telefonisch te bereiken in verband met andere schoolwerkzaamheden. Indien noodzakelijk zal na contact via email een (telefonische-)afspraak gemaakt worden.

Aanmelding:
De Stichtse Vrije School (SVS) is een school voor het vmbo-t, havo en vwo niveau biedt plek aan 150 leerlingen in klas 7. Onze klassen zijn heterogeen, wat betekent dat wij met drie niveaus in 1 klas werken. De niveaus zullen zoveel mogelijk evenredig verdeeld worden over de klassen.

Sinds een aantal jaar is het advies van de basisschool leidend bij de aanmelding (wet Dekker). Het advies van de basisschoolleraar gaat gepaard met een overzicht van het leerlingvolgsysteem van de laatste drie leerjaren (groep 6, 7 en 8). De leerkracht kan vroegtijdig in contact treden met de aannamecommissie voor advies indien er twijfel is over een aanmelding. Samen kijken we of het in het belang van het kind is om tot plaatsing op de Stichtse Vrije School over te gaan.

Belangrijk om te weten:
Wij bieden leeftijdsfasegericht onderwijs. Dit wil zeggen dat de geboden lesstof aansluit bij de leeftijd van de leerlingen. Om die reden laten wij in principe leerlingen een leerjaar niet overdoen;

Er wordt in de eerste jaren weinig gebruik gemaakt van lesboeken en -methodes. Daarom is het belangrijk dat leerlingen in staat zijn om hun schoolwerk zelfstandig te organiseren;

Het vrijeschoolleerplan heeft een breed curriculum. Het lesrooster is gemiddeld genomen uitgebreider dan op andere scholen; er worden o.a. meer creatieve vakken aangeboden. Leerlingen die in klas 9 een havo-indicering krijgen, hebben naast het reguliere vijfjarige havotraject, de keuze om een route te volgen naar het havo eindexamen via een mavo-examen in het vierde leerjaar, klas 10. In het 5e leerjaar, de 11e klas, start het programma van toetsing en afsluiting (pta) voor het havodiploma. Door deze route, via het mavo-examen, kan het havotraject op onze school 6 jaar duren in plaats van het reguliere havotraject van 5 jaar. In dit traject zijn wel alle profielen mogelijk. Dit extra jaar maakt mogelijk dat de havoleerlingen alle extra vrijeschoolvakken en activiteiten volgen. 

Procedure
1. Aanmelding
Een leerling is officieel aangemeld na het ontvangen van het overdrachtsdossier (het onderwijskundig rapport) via de leerkracht van de basisschool. Aanmelden gaat via Onderwijs Transparant (OT) wanneer een leerling binnen het samenwerkingsverband Zuid-Oost Utrecht (ZOUT) valt. Voor leerlingen buiten dit samenwerkingsverband kan de leerkracht bij ons een onderwijskundig rapport aanvragen. Wij verzoeken de basisscholen om een leerlingvolgsysteem (LVS) van groep 6 t/m 8 toe te voegen. De exacte sluitingsdatum wordt via de gezamenlijke voorlichtingsfolder van de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Zuidoost Utrecht bekend gemaakt. Deze datum geldt ook voor aanmeldingen van buiten deze regio.
Daarnaast vragen wij van de ouders van wie het kind door de basisschool wordt aangemeld bij de Stichtse Vrije School om zelf via WIS LeerlingAanmelden.nl aanvullende informatie voor het leerlingvolgsysteem te verstrekken om het aannameproces af te ronden. 

2. Plaatsing
Vanaf schooljaar 2023/2024 is de plaatsingsprocedure voor de brugklas veranderd en vindt er een centrale loting plaats die tegelijkertijd plaatsvindt voor alle scholen in het samenwerkingsverband ZOUT. Alle leerlingen doen mee met de centrale loting. Leerlingen die aanspraak maken op een voorrangsregeling, worden automatisch geplaatst. De plaatsingsvolgorde voor de 150 plekken in de brugklas van de Stichtse Vrije School is als volgt:

1. Leerlingen van vrije basisscholen hebben voorrang bij plaatsing. Let op: leerlingen van vrijeschool Utrecht krijgen alleen voorrang wanneer zij hier al een broer en zus op school hebben zitten tijdens het jaar van instroom, vanwege het bestaan van de middelbare school Waldorf Utrecht;
2. Daarna volgen leerlingen waarvan een ouder bij ons werkzaam is;
3. Daarna volgen (de overige) leerlingen die een broer of zus bij ons op school hebben tijdens het jaar van instroom;
4. Vervolgens worden de leerlingen die woonachtig zijn binnen de regio van het samenwerkingsverband Zuid-Oost Utrecht (ZOUT) geplaatst;
5. Daarna volgen de leerlingen woonachtig buiten het samenwerkingsverband ZOUT.

NB. Wanneer er in het verleden een broer of zus bij ons op school zat of een ouder bij ons op school heeft gezeten, is dit helaas geen voorwaarde voor directe plaatsing.

In de week voor de meivakantie ontvangen de ouders/verzorgers via de email een plaatsingsbesluit.

3. Kennismaking
In juni ontvangen de ouders/verzorgers een brief waarin de naam van de klassenleraar bekend wordt gemaakt. Tevens zit daarbij een uitnodiging voor een kennismakingsmoment met de nieuwe klas en de klassenleraar die de leerlingen de eerste twee jaar (klas 7 en 8) onder zijn of haar hoede neemt.

Aanmelding voor de Tobiasstroom
Voor leerlingen met vmbo-basis en kader advies die in een kleinschalige schoolsetting het beste tot hun recht komen is er de Tobbiasstroom. Leerlingen op de Tobias hebben vaak milde leerproblemen, met 1 (tot maximaal 3) jaar leerachterstand op minimaal 2 didactische gebieden (lezen, spelling, begrijpend lezen, rekenen) en soms komen daar milde sociaal-emotionele problemen bij. Voor meer informatie over de Tobiasstroom verwijzen we u graag naar: www.tobiaszeist.nl

Tijdpad aanname

Het aannameproces volgt een aantal stappen wat weergegeven is in onderstaand overzicht. 

Datum: Betreft:Aanvullende informatie:
Woe 12 november 2025Open lesavond voor ouders van klas 5 en 6 (groep 7 en 8)Informatieavond (alleen) voor ouders/verzorgers. 
Tijd: 19:30u-21.30u
Aanmelden kan via de website
Za 24 januari 2026Open dagTijd: 10:00u-14.00u
Woe 28 januari 2026Open lesmiddag voor leerlingen klas 6/groep 814.30u-16.30u Aanmelden kan via de website
Ma 16 t/m di 31 maart 2026Aanmeldingsformulier en OKR kunnen worden toegestuurd via OT of via het OKR van de Stichtse Vrije School (voor scholen buiten ons samenwerkingsverband)Aanmelden verloopt in onze regio uitsluitend via de leraar van klas 6/groep 8 T/m 10 april ’26: verwerking gegevens en evt aanvullend onderzoek
Woe 1 april 2026Ouders ontvangen bevestiging van aanmelding 
Woe 15 april 2026Centrale loting binnen het samenwerkingsverband Zuid-Oost Utrecht.  
Do 16 april 2026Ontvangst plaatsingsbesluit via e-mail  
Vrij 17 t/m vrij 24 april 2026Ouders ontvangen het formulier ‘Aanvullende gegevens’  
Uiterlijk vrij 8 mei 2026Retour sturen formulier ‘Aanvullende gegevens’ inclusief digitale handtekening van ouder(s) De PDF-uitdraai van dit formulier geldt als de schoolovereenkomst. 
Halverwege juni 2026Ouders ontvangen informatie over de klas, naam klassenleraar en informatie over de kennismaking en het nieuwe schooljaar 
Vanaf eind juniOuders ontvangen inloggegevens Magister  
Woe 17 jun 2026Kennismaking nieuwe klas Tijd: 15.00u-16.00u
Meer informatie volgt via  de uitnodiging die ouders ontvangen
Vóór 1 augustusInvoeren toestemmingen AVG in Magister door ouders 

LATERE INSTROOM

Latere instroom vanaf klas 8 (klas 2)
 
Het is niet meer mogelijk om gedurende schooljaar 2025-2026 te starten op onze school. Vanaf medio april is het mogelijk om leerlingen aan te melden voor latere instroom in schooljaar 2026-2027. De informatie en het aanmeldformulier zullen dan op deze plek te vinden zijn.  
 
Wanneer is latere instroom mogelijk?
 
Leerlingen die willen instromen moeten in alle gevallen voldoen aan de instroomcriteria.
 
Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment al op een vrijeschool zitten:
Bij een verhuizing van een leerling die op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aanmeldt voor klas 8 of 9, als er plek is op het niveau van de leerling;
Wanneer een leerling verhuist, op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aan wil melden voor klas 10 of hoger, moet er individueel gekeken worden of toelating passend is.
 
Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment niet op een vrijeschool zitten:
Aan het begin van klas 8 (klas 2) als er plek is op het niveau van de leerling. De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
Aan het begin van klas 9 (klas 3) als er plek is op het niveau van de leerling. De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
Aan het begin van klas 10 of 11 als er plek is op het niveau van de leerling en de leerling de aansluiting qua lesstof en examenstof kan maken. De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
NB. Wij nemen geen nieuwe leerlingen aan in klas 12 die op dat moment niet op een andere vrijeschool in Nederland zitten.
 
Onze instroomcriteria
De leerling en ouder(s)/verzorger(s) weten wat het vrijeschoolonderwijs inhoudt en kiezen bewust voor deze vorm van onderwijs: zij zijn bereid om ook de extra tijd en inspanning die het vrijeschoolprogramma vraagt te leveren;
De leeftijd en/of ontwikkeling van de leerling past bij de ontwikkelingsstof van de klas van instroom (vanwege de specifiek leeftijdsgebonden opbouw van het leerplan van de vrije school);
De leerling heeft ten minste een vmbo-t uitstroomprofiel;
De leerling moet voor alle vakken voldoende resultaat hebben geboekt op het laatste rapport, uitgezonderd van één 5.
De leerling kan minimaal een gemiddeld tempo van werken aan; in onze 3-jarige brugklas zitten mavo, havo en vwo veelal bij elkaar;
Mogelijk beperkte vermogens op het ene gebied, worden gecompenseerd door sterkere vermogens op een ander gebied;
De leerling kan zelfstandig schoolwerk plannen, structureren en organiseren; er wordt minder gebruik gemaakt van boeken en methodes dan op andere scholen;
De leerling kan in klassen- en schoolverband goed mee in de routine van afspraken (op tijd zijn, agenda bijhouden, schoolspullen bij zich hebben, lesroosters lezen, schoolregels naleven);
Bij leer-, gedrags- of sociale problematiek moet individueel worden bezien of de school kan voorzien in de onderwijs- & ondersteuningsbehoefte van de leerling. Bij meervoudige problematiek zullen wij negatief adviseren.

Passend onderwijs

Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Met het “Passend Onderwijs” wordt beoogd voor iedere leerling een passende plek in het onderwijs te bieden. Regulier waar het kan, speciaal waar het moet. Zo worden jongeren het best voorbereid op een vervolgopleiding en doen ze zo goed mogelijk mee in de samenleving.

Op de Stichtse Vrije School doen we al sinds de oprichting ons best om de leerlingen op school te bieden wat ze nodig hebben. Met invoering van de Wet Passend Onderwijs, zijn er nu nieuwe landelijke en regionale afspraken gemaakt over wat we onder goede ondersteuning verstaan en wat de verschillende scholen daarvoor te bieden hebben. Omdat de verwachtingen en mogelijkheden verschillen, is het van belang dat hierover duidelijkheid voor leerlingen ouders, en scholen bestaat.

Met ingang van 1 augustus 2014 krijgen scholen een zogeheten „zorgplicht‟. Dat betekent dat scholen ervoor verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas, op een andere reguliere school in de regio of in het voortgezet speciaal onderwijs. Voor leerlingen die het echt nodig hebben, kan namelijk nog steeds een beroep op het speciaal onderwijs gedaan worden.

Ouders worden hierbij nauw betrokken. Om aan alle kinderen daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden, vormen reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan.

In het samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Zuidoost Utrecht werkt de Stichtse Vrije School al geruime tijd samen met de andere scholen met het oog op de invoering van Passend Onderwijs.

Aanmelding en toelating
Ouders/verzorgers kiezen zelf een school voor hun kind, ook als het kind extra ondersteuning nodig heeft. Bij deze schoolkeuze kunnen zij zich laten leiden door de inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (zie link hieronder).
De school bepaalt, indien mogelijk voorafgaand aan de aanmelding in overleg, of zij aan de ondersteuningsvraag van het kind tegemoet kan komen. De school streeft er naar dat alle leerlingen geplaatst kunnen worden op de school van aanmelding. Kan de school de benodigde ondersteuning niet of in onvoldoende mate bieden, dan zoekt de school – na overleg met de ouders – een beter passende plek, binnen het regulier of speciaal onderwijs. Zo komt het kind terecht op de school die zo goed mogelijk bij hem of haar past.
Er zijn twee redenen voor doorverwijzing naar een andere school:
De school kan niet voldoen aan de specifieke ondersteuningsvraag. 
Een teveel aan leerlingen met ondersteuningsvragen kan de ondersteuningsmogelijkheden van de school te boven gaan.
 
Meer weten?
Voor meer informatie of vragen kunt u een email sturen naar: aanmelding@svszeist.nl
Voor algemene en achtergrondinformatie over Passend Onderwijs kunt u terecht op de website van het samenwerkingsverband (www.swv-vo-zou.nl) en de landelijke website www.passendonderwijs.nl.Laatstgenoemde website bevat een uitgebreid onderdeel voor ouders en leerlingen.
Door op deze link te [Pv1] klikken kunt u het schoolondersteuningsprofiel downloaden van de Stichtse Vrije School

Meer weten?
Voor vragen en info: aanmelding@svszeist.nl
Samenwerkingsverband Regio Zuid Oost Utrecht
Landelijke website: www.passendonderwijs.nl
Schoolondersteuningsprofiel SVS 2024-2025

VEELGESTELDE VRAGEN

1. Hoe werkt jullie voorrangssysteem voor de brugklas & hoeveel kans maakt een leerling die niet van een vrije basisschool komt om aangenomen te worden bij de Stichtse Vrije School?
Leerlingen die de Stichtse Vrije School op nummer 1 zetten bij het maken van hun keuze, die minimaal een vmbo-gl/tl advies* hebben en aan het einde van klas 6 (groep 8) op een vrijeschool zitten, worden geplaatst. Uitgezonderd zijn leerlingen van vrijeschool Utrecht, zij kunnen gebruik maken van de broertjes/zusjes regeling vanwege het bestaan van Waldorf Utrecht;

Daarna worden kinderen van medewerkers en broertjes en zusjes van leerlingen die in het jaar van starten van de nieuwe leerling (nog) bij ons op school zitten, geplaatst;

NB. Wanneer er in het verleden broers, zussen of ouders/verzorgers bij ons op school hebben gezeten, of er een ouder/verzorger bij ons gewerkt heeft, geldt deze voorrangsregel helaas niet;

Daarna volgen, bij voldoende capaciteit, kinderen van niet-vrijescholen die aan het einde van groep 8 binnen de regio Zuid-Oost Utrecht naar school gaan;

Vervolgens volgen, bij voldoende capaciteit, kinderen van niet-vrijescholen die aan het einde van groep 8 buiten de regio Zuid-Oost Utrecht naar school gaan.

Het is elk jaar verschillend hoeveel leerlingen met voorrang zich bij ons aanmelden. Om deze reden is het voor ons dan ook helaas niet mogelijk om een schatting te maken van plekken die er vervolgens overblijven voor de kinderen van niet-vrijeschoolonderwijs.

*De Stichtse Vrije School heeft een licentie voor het vmbo-t t/m het vwo-niveau.
 
2. Kan ik als ouder/verzorger een verzoek indienen tot plaatsing in een klas samen met een andere leerling, of juist een verzoek tot het niet samen plaatsen van kinderen?
Dit kan niet.

De puzzel bij het samen stellen van klassen is zeer complex. Er wordt hierbij rekening gehouden met verschillende criteria om een zo evenwichtig mogelijke klassenindeling te maken, zoals onder andere een maximaal aantal leerlingen per klas en een verdeling van:

• Jongens en meisjes;
• Indeling op woonplaats, zodat kinderen samen kunnen reizen met een klasgenoot;
• Niveaus;
• Zorg die nodig is in een klas (voor zover dit bij ons bekend is gemaakt). Wanneer we ook nog rekening houden met de voorkeur van plaatsing bij een bepaald kind naar keuze, dan wordt de puzzel helaas onmogelijk om te maken en stellen we veel kinderen teleur, terwijl anderen juist blij zijn. Daarom doen we dit niet. De praktijk leert dat starten in een nieuwe klas spannend kan zijn, maar er al gauw nieuwe contacten en vriendschappen ontstaan. De kinderen kunnen elkaar uiteraard nog in de pauzes zien en kinderen komen elkaar later wellicht ook weer tegen in een aantal lessen waar klassen gemixt les krijgen, bijvoorbeeld een les met een deel van klas a en een deel van klas b samen.

Wat kan er wél?
Wanneer er een zeer prangende pedagogische reden is om toch een verzoek tot samen plaatsen, of juist niet samen plaatsen, in te dienen, dan kan dit verzoek ingediend worden door de docent van de basisschool, bij voorkeur in het onderwijskundig rapport (OKR) dat wordt ingediend over de leerling. Of een dergelijk verzoek wordt ingewilligd, is ter beoordeling aan de aannamecommissie. Zodra de klassenindeling bekend is gemaakt, kunt u hierop zien of het verzoek is ingewilligd. Nadat de klassen zijn samengesteld worden hier geen wijzigingen meer in gemaakt.
 
3. Een leerling wil alsnog naar de Stichtse Vrije School, kan dat?
Latere instroom is in sommige gevallen mogelijk.

a. Wanneer is latere instroom mogelijk?
Leerlingen die willen instromen moeten in alle gevallen voldoen aan de instroomcriteria. Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment al op een vrijeschool zitten:
Bij een verhuizing van een leerling die op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aanmeldt voor klas 8 of 9, als er plek is op het niveau van de leerling;
Wanneer een leerling verhuist, op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aan wil melden voor klas 10 of hoger, moet er individueel gekeken worden of toelating passend is.

Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment niet een vrijeschool zitten:
Aan het begin van klas 8 (klas 2) als er plek is op het niveau van de leerling;
Aan het begin van klas 9 (klas 3) als er plek is op het niveau van de leerling;

b. Wanneer is latere instroom niet mogelijk?
Tot aan de herfstvakantie kunnen leerlingen instromen, mits er plek is. Na de herfstvakantie is het niet meer mogelijk om te starten bij ons;
Wij nemen geen leerlingen aan vanaf klas 10 (klas 4) met een vmbo-t niveau;
Wij nemen geen leerlingen aan als er geen plek is op het desbetreffende niveau;
Wij nemen geen leerlingen aan die niet voldoen aan de instroomcriteria.

c. Hoe meld ik een leerling aan voor latere instroom en wat gebeurt er daarna?
• Medio april verschijnt er een formulier op onze website waarmee u een leerling kunt aanmelden;
• De sluitingsdatum zal erbij worden vernoemd;
• Na de sluitingsdatum worden er geen aanmeldingen meer in behandeling genomen om gelijkheid te garanderen voor alle leerlingen.

Mocht er plek zijn en voldoet een leerling aan de instroomcriteria, dan zullen we u en de leerling uitnodigen voor een gesprek om te kijken of wij de juiste plek kunnen zijn voor de leerling. Bij meerdere aanmeldingen die voldoen aan de instroomcriteria en te weinig plekken, zal er geloot worden. U krijgt in de laatste schoolweek van het lopende schooljaar bericht over of de leerling is toegelaten of niet.

d. Instroomcriteria
De leerling voldoet aan onderstaand beeld:
• De leerling en ouder(s)/verzorger(s) weten wat het vrijeschoolonderwijs inhoudt en kiezen bewust voor deze vorm van onderwijs: zij zijn bereid om ook de extra tijd en inspanning die het vrijeschoolprogramma vraagt te leveren;
• De leeftijd en/of ontwikkeling van de leerling past bij de ontwikkelingsstof van de klas van instroom (vanwege de specifiek leeftijdsgebonden opbouw van het leerplan van de vrije school);
• De leerling heeft ten minste een vmbo-t uitstroomprofiel;
• De leerling kan minimaal een gemiddeld tempo van werken aan; immers in de 3-jarige brugklas zitten mavo, havo en vwo bij elkaar;
• Mogelijk beperkte vermogens op het ene gebied, worden gecompenseerd door sterkere vermogens op een ander gebied;
• De leerling kan zelfstandig schoolwerk plannen, structureren en organiseren; er wordt minder gebruik gemaakt van boeken en methodes dan op andere scholen;
• De leerling kan in klassen- en schoolverband goed mee in de routine van afspraken (op tijd zijn, agenda bijhouden, schoolspullen bij zich hebben, lesroosters lezen, schoolregels naleven);
• Bij leer-, gedrags- of sociale problematiek moet individueel worden bezien of de school kan voorzien in de onderwijs- & ondersteuningsbehoefte van de leerling. Bij meervoudige problematiek zullen wij negatief adviseren.
• De leerling moet voor alle vakken voldoende resultaat hebben geboekt op het laatste rapport, uitgezonderd van één 5.
• Het onderwijskundig rapport (OKR) dat ingevuld wordt door ouders/verzorgers en de toeleverende school moet door ons als in orde worden beoordeeld.

4. Ik wil een kind aanmelden met een extra zorgbehoefte. Hoe kan ik dit aanpakken?
Tot aan de kerstvakantie verloopt contact over leerlingen met een extra zorgbehoefte op schoolniveau. De leerkracht of ib’er van de basisschool kan desgewenst met ons in contact treden om te onderzoeken of wij een passende school zijn voor de zorgbehoefte van een leerling.
 
Er vinden geen kennismakingsgesprekken plaats voor de feitelijke aanmelding en bevestiging van de plaatsbaarheid van een leerling.
Wanneer u als ouder of verzorger een kind met een extra zorgbehoefte bij ons wilt aanmelden, kunt u de volgende stappen doorlopen:
• Contact leggen met de leerkracht van de basisschool. Deze kan desgewenst met de aannamecommissie in contact treden om te kijken of wij een passende school zijn voor de leerling.
• Bezoeken van onze open dag, waarop er de mogelijkheid is om informatie in te winnen. Het zorg advies team, de aannamecommissie, leerkrachten, ondersteunend personeel en de schoolleiding zijn op deze dag aanwezig.
• De leerling aanmelden via de leerkracht van de basisschool (NB. Ouders vanleerlingen die buiten de regio Zuidoost Utrecht wonen, kunnen zodra de aanmeldtermijn opent bij de aannamecommissie een Onderwijskundig Rapport aanvragen om in te (laten) vullen over de leerling).
• Wanneer de leerling plaatsbaar is en de aannamecommissie aanleiding ziet tot het voeren van een gesprek naar aanleiding van uw aanmelding, zal de aannamecommissie contact met u als ouders/verzorgers opnemen. Mogelijk is er iemand van het zorg advies team bij dit gesprek aanwezig.
 
5. Kan mijn kind bij jullie examen doen in een praktijkvak op het examenniveau gl/tl?
Vanaf huidig schooljaar (2024-2025) bestaan de niveaus vmbo-gl en vmbo-tl niet meer. Deze veranderen samen in het niveau vmbo gl/tl.

Vmbo gl/tl is wat tot nu toe vmbo-tl werd genoemd. Wanneer uw kind examen wil doen in een praktijkvak, dan kan dit bij ons niet. Wij bieden dit tot op heden niet aan (dd. maart 2024). Uw kind kan zich daarvoor aanmelden bij een school die dit wel aanbiedt, te denken valt hierbij aan een school waar alle vmbo richtingen te volgen zijn.