Latere instroom
Latere instroom (vanaf klas 8 en hoger)
Het is dit jaar niet meer mogelijk om gedurende schooljaar 2025-2026 te starten op onze school. Vanaf medio april is het mogelijk om leerlingen aan te melden voor latere instroom in schooljaar 2026-2027. De informatie en het aanmeldformulier zullen dan op deze plek te vinden zijn.
Wanneer is latere instroom mogelijk?
Leerlingen die willen instromen moeten in alle gevallen voldoen aan de instroomcriteria. Die is verschillend voor huidige vrijeschool leerlingen (1) en voor leerlingen die tot nu toe niet op een vrijeschool zitten (2).
1. Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment al op een vrijeschool zitten:
– Bij een verhuizing van een leerling die op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aanmeldt voor klas 8 of 9, als er plek is op het niveau van de leerling;
– Wanneer een leerling verhuist, op dat moment al op een vrijeschool zit en zich aan wil melden voor klas 10 of hoger, moet er individueel gekeken worden of toelating passend is.
2. Later instromen bij het voldoen aan de instroomcriteria is in de volgende gevallen mogelijk voor leerlingen die op dat moment niet op een vrijeschool zitten:
– Aan het begin van klas 8 (klas 2) als er plek is op het niveau van de leerling. De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
– Aan het begin van klas 9 (klas 3) als er plek is op het niveau van de leerling. De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
– Aan het begin van klas 10 of 11 als er plek is op het niveau van de leerling en de leerling de aansluiting qua lesstof en examenstof kan maken.
De complete aanmelding moet op 3 oktober bij ons binnen zijn;
NB. Wij nemen geen nieuwe leerlingen aan in klas 12 die op dat moment niet op een andere vrijeschool in Nederland zitten.
Onze instroomcriteria
– De leerling en ouder(s)/verzorger(s) weten wat het vrijeschoolonderwijs inhoudt en kiezen bewust voor deze vorm van onderwijs: zij zijn bereid om ook de extra tijd en inspanning die het vrijeschoolprogramma vraagt te leveren;
– De leeftijd en/of ontwikkeling van de leerling past bij de ontwikkelingsstof van de klas van instroom (vanwege de specifiek leeftijdsgebonden opbouw van het leerplan van de vrije school);
– De leerling heeft ten minste een vmbo-t uitstroomprofiel;
– De leerling moet voor alle vakken voldoende resultaat hebben geboekt op het laatste rapport, uitgezonderd van één 5.
– De leerling kan minimaal een gemiddeld tempo van werken aan; in onze 3-jarige brugklas zitten mavo, havo en vwo veelal bij elkaar;
– Mogelijk beperkte vermogens op het ene gebied, worden gecompenseerd door sterkere vermogens op een ander gebied;
– De leerling kan zelfstandig schoolwerk plannen, structureren en organiseren; er wordt minder gebruik gemaakt van boeken en methodes dan op andere scholen;
– De leerling kan in klassen- en schoolverband goed mee in de routine van afspraken (op tijd zijn, agenda bijhouden, schoolspullen bij zich hebben, lesroosters lezen, schoolregels naleven);
– Bij leer-, gedrags- of sociale problematiek moet individueel worden bezien of de school kan voorzien in de onderwijs- & ondersteuningsbehoefte van de leerling. Bij meervoudige problematiek zullen wij negatief adviseren.