Zorg
LEERLINGBEGELEIDING
Elke 7e en 8e klas heeft een eigen klassenleraar. Deze speelt de centrale rol in de begeleiding van klas en leerlingen. Er wordt naar gestreefd, dat deze klassenleraar de klas gedurende twee jaren (klas 7 en 8) begeleidt. Vanaf de 9e klas heeft iedere klas een mentor, die de klas een aantal jaren begeleid. We streven er naar mentoren zo lang mogelijk dezelfde klas te laten begeleiden. Omwille van kostenefficiëntie moeten de klassen na het 10e leerjaar (na de uitstroom van geslaagde mavoleerlingen) soms opnieuw worden samengesteld. Dit betekent dan soms ook een wisseling van mentor.
De klassenleraar/mentor heeft een coördinerende taak in contacten met ouders, leerlingen en leraren. De klassenleraar/mentor verzorgt ook de organisatie van werkweken, toneelstukken en ouderavonden. Leerlingen kunnen zich met een vraag of voor het bespreken van een persoonlijke kwestie tot de klassenleraar/ mentor richten, maar kunnen ook met een leraar naar eigen keuze of met de schoolorthopedagoog /GZ-psycholoog contact opnemen. Vanaf de 10e klas hebben de leerlingen naast de mentor een eigen studiebegeleider. De taak van de studiebegeleider is ervoor te zorgen dat de leerling steeds een juist en helder beeld van diens eigen werksituatie heeft en dat deze zich bewust is van de te maken keuzes en stappen. In bijzondere gevallen kan vanuit het zorgteam speciale begeleiding aan leerlingen gegeven worden. Afspraken hierover lopen via de mentor/klassenleraar en de zorgcoördinator.
Individuele gesprekken
Op de Stichtse Vrije School vinden wij persoonlijk contact met de leerlingen belangrijk. Gesprekken in klassenverband, maar ook individuele gesprekken met klassenleraar/mentor of een willekeurige leerkracht vinden regelmatig plaats. Daarnaast zijn er een aantal geplande gespreksmomenten. In de tweede helft van de 10e klas vindt met iedere leerling een zogenaamd ‘tiendeklasgesprek’ plaats, met de eigen mentor(en). In overleg met de leerling kunnen ouders bij zo’n gesprek uitgenodigd worden. In het gesprek blikt de leerling terug op de schooltijd en kijkt deze vooruit naar de toekomst. In de laatste klas van de vrije school kiest iedere leerling een leraar met wie deze het eindgesprek voert. Ze kijken samen terug op de schoolloopbaan en op de persoonlijke ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt op de vrije school. In een serie lerarenvergaderingen aan het einde van het jaar worden alle laatstejaars besproken, waarna de betrokken leraar een karakterisering van de leerling schrijft in het eindgetuigschrift.
DE DECAAN
In de hogere klassen moeten leerlingen keuzes maken met betrekking tot mogelijke vervolgopleidingen. De decanen kunnen de leerlingen hierin begeleiden. Er is een decaan voor mavo, havo en vwo. Zij geven ook informatie over vervolgopleidingen. In de 9e klas wordt er aandacht besteed aan oriëntatie op studie en beroep.
Voor meer informatie over het decanaat, klik hier.
Het Zorg en Advies Team
Het zorg en advies team onderzoekt passende ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen met speciale onderwijs- of zorgbehoeften. Dit gebeurt op basis van zorgvragen die leerkrachten voorleggen. We kijken hierbij naar onze eigen ondersteuningsmogelijkheden en eventueel benodigde ondersteuning van buitenaf.
Voor meer informatie over het zorg en advies team, klik hier.
Voor meer informatie over ons dyslexiebeleid, klik hier.
SCHOOLCOACHES
Op de Stichtse Vrije school werken we bij bijzondere begeleidingsbehoefte met schoolcoaches. Er kan een schoolcoach worden toegewezen door het zorg en advies team. Dit gebeurt na een zorgvuldig voortraject. Hierin wordt bekeken welke ondersteuning passend is. Interne begeleidingstrajecten door schoolcoaches kunnen plaatsvinden op het gebied van planning en organisatie, monitoring van welzijn, oplossing van praktische problemen binnen het onderwijssysteem. De schoolcoaches hebben geen therapeutische functie. Voor therapeutische begeleidingstrajecten wordt via het zorg en advies team doorverwezen naar externe hulpverlening (zoals psychologen).
Hulpuren en inhaalmiddagen
Elke 7e klas heeft in het weekrooster een hulpuur ingeroosterd staan. Dit hulpuur kan gebruikt worden om leerlingen werk in te laten halen of soms wordt het gebruikt om wat extra coaching te geven voor leerlingen die door diverse redenen achterop zijn geraakt. Het hulpuur is gekoppeld aan de klassenleraar, die er het meeste gebruik van maakt. Soms wordt het ook ingezet door een vakleraar, waarin de leerlingen extra uitleg krijgen en/of vaardigheden oefenen. Vanaf de 9e klas zijn er geen hulpuren meer maar zijn er voor het inhalen van proefwerken en overhoringen zogenaamde inhaalmiddagen. De leerling moet zich daar zelf voor opgeven. De hulpuren en inhaalmiddagen zijn niet vrijblijvend. Als een leerling die door een leraar is opgeroepen niet op een hulpuur verschijnt, wordt dit beschouwd als ongeoorloofd verzuim. Voor het inhalen van toetsen moet de leerlingen van de eerstvolgende gelegenheid gebruik maken, anders vervalt de inhaalmogelijkheid. Voor de klassen 9 t/m12 is er een keer per maand een inhaalmiddag om achterstallig werk in te halen.