Klachtenregeling
Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullen
in onderling overleg tussen ouders, leerlingen, personeel en schoolleiding op
een juiste wijze kunnen worden afgehandeld. Indien dat gezien de aard van de
klacht niet mogelijk is of indien de afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid
plaatsvindt, is een beroep op de klachtenregeling mogelijk.
Met de klachtenregeling beoogt de school een zorgvuldige behandeling van klachten,
in het belang van de betrokkenen en in het belang van de school (een veilig
schoolklimaat).
Naast ouders en leerlingen kunnen ook anderen die deel uitmaken van de
schoolgemeenschap een klacht indienen.
Klachten kunnen betrekking hebben
op gedragingen en beslissingen, dan wel het nalaten daarvan, van personen die
tot de schoolgemeenschap behoren - onder meer leraren, onderwijsondersteunend
personeel, leerlingen, ouders en bevoegd gezag.
Klachten kunnen bijvoorbeeld
gaan over discriminerend gedrag, agressie, geweld, pesten, seksuele intimidatie,
toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, begeleiding van
leerlingen en inrichting van de schoolorganisatie.
Het indienen van een klacht
kan zowel mondeling als schriftelijk gebeuren. Een klacht die door de externe
klachtencommissie moet worden behandeld, dient schriftelijk te worden
ingediend. In alle gevallen kan een van de vertrouwenspersonen een
adviserende of bemiddelende rol spelen.
Formele klachten
Voor de behandeling van formele klachten is de school aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs van Onderwijsgeschillen.
Indien er sprake is van een formele klacht dan kunt u deze indienen bij het bevoegd gezag van de Stichting Scholengemeenschap voor Vrijeschoolonderwijs (SGVVS) of bij de landelijke klachtencommissie. Alvorens een formele klacht bij de landelijke klachtencommissie wordt ingediend, is het aan te raden de klacht eerste te bespreken met degene om wie het gaat, of met de schoolleiding. De landelijke klachtencommissie vindt dit ook belangrijk.
Indien een klacht wordt ingediend bij het bevoegd gezag, deelt het bevoegd gezag de klager, de aangeklaagde en de rector binnen vijf werkdagen mee of hij de klacht zelf in behandeling neemt of dat hij de klacht voor advies naar de klachtencommissie heeft gezonden. Ook kan het bevoegd gezag besluiten om u door te verwijzen naar een vertrouwenspersonen of naar de landelijke klachtencommissie.
Klachten waarvoor een aparte regeling of procedure bestaat, dienen langs die lijn te worden afgehandeld. Zo is bijvoorbeeld bij een kennelijke overtreding van de onderwijswetten de onderwijsinspectie de aangewezen instantie om contact mee op te nemen.
Meer informatie over het indienen van een klacht bij de landelijke klachtencommissie kunt u vinden op de website van de klachtencommissie (https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc)
Voor geschillen met betrekking tot Passend Onderwijs kunt u contact opnemen met de Landelijke Geschillencommissie Passend Onderwijs (http://onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijs-gpo) .
De volledige tekst van de Klachtenregeling kunt u downloaden door op de onderstaande link te klikken:
Klachtenregeling.pdf